Cara Menghilangkan Bunyi Berisik di CVT MIO
Cara Menghilangkan Bunyi Berisik di CVT MIO - Bagi pengguna motosikal automatik, ada kalanya bahagian CVT menjadi bising, terutama ketika memandu untuk waktu yang lama. Ini tentu membimbangkan, memandangkan CVT adalah komponen penting untuk motosikal automatik. Kemungkinan melanggar V-Belt adalah ketakutan, terutamanya jika ia berlaku ketika masih memandu dan jauh dari tempat tujuan.
Suara yang berasal dari CVT semasa bekerja tentu merupakan tanda masalah. Untuk itu, kenal pasti punca kebisingan pada CVT sehingga anda tahu apa yang harus dilakukan
Sebilangan galas yang usang di kotak gear menyebabkan jurang antara gigi menjadi longgar, menyebabkan bunyi kasar. Selain itu, ada kemungkinan besar bantalan kotak gigi rusak / usang, itu mungkin disebabkan masa pakai dan jarang diganti atau kebocoran di ruang kotak gear.
Untuk pencegahan, Cara Menghilangkan Bunyi Berisik di CVT MIO sekurang-kurangnya melakukan pemeriksaan berkala, terutama ketika melakukan servis. Kemungkinan besar, bahagian CVT motosikal anda akan diperiksa, tetapi secara amnya tidak terperinci.
Periksa kualiti tali pinggang V. Sekiranya ia retak atau melebihi 20,000, ia harus diganti. Periksa juga galas / penggelek di kotak gear. Sekiranya usang atau rosak, lakukan penggantian juga untuk mengelakkan bunyi bising dan kerosakan yang lebih serius.
Suara yang berasal dari CVT semasa bekerja tentu merupakan tanda masalah. Untuk itu, kenal pasti punca kebisingan pada CVT sehingga anda tahu apa yang harus dilakukan
Sebilangan galas yang usang di kotak gear menyebabkan jurang antara gigi menjadi longgar, menyebabkan bunyi kasar. Selain itu, ada kemungkinan besar bantalan kotak gigi rusak / usang, itu mungkin disebabkan masa pakai dan jarang diganti atau kebocoran di ruang kotak gear.
Untuk pencegahan, Cara Menghilangkan Bunyi Berisik di CVT MIO sekurang-kurangnya melakukan pemeriksaan berkala, terutama ketika melakukan servis. Kemungkinan besar, bahagian CVT motosikal anda akan diperiksa, tetapi secara amnya tidak terperinci.
Periksa kualiti tali pinggang V. Sekiranya ia retak atau melebihi 20,000, ia harus diganti. Periksa juga galas / penggelek di kotak gear. Sekiranya usang atau rosak, lakukan penggantian juga untuk mengelakkan bunyi bising dan kerosakan yang lebih serius.
Motor matic telah menjadi motosikal yang paling digemari oleh masyarakat Indonesia. Ini kerana penggunaan motosikal jenis ini sangat mudah, sederhana dan tidak perlu menggunakan banyak tenaga. Namun, di sebalik kesederhanaan menggunakan motosikal automatik, sebenarnya masih terdapat beberapa penyakit yang sering menyerang motosikal automatik. Salah satu masalah yang sering diadukan oleh pemilik motosikal matik adalah motosikal automatik CVT yang bergetar dan mengeluarkan banyak bunyi. Sekiranya seperti ini, maka jelas bahawa komponen pully CVT pada motosikal automatik kegemaran anda telah rosak dan memerlukan pengendalian segera.
Baca selenngkaapnnya : https://www.modifsimple.com/2021/04/cara-menghilangkan-bunyi-berisik-di-cvt.html
Komentar
Posting Komentar